Constellation Wristband

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Hi there and happy August to you! What have you guys been doing lately? I have been practising sewing these days and today I’m sharing one sewing project using french knots technique that I just picked up recently. Practising french knots is definitely boring if you are just making knots and knots without any direction. But we can pretty up those randomly positioned dots with some lines and BAM, we have a constellation! Pretty simple idea, isn’t it? Why not join me in making these boring knots and see what kind of amazing galaxy you can come up with?

Halo semuanya, tak terasa sudah bulan Agustus ya! Apa kegiatan anda akhir-akhir ini? Saya sendiri melewatkan waktu senggang dengan latihan menjahit dan hari ini saya mau berbagi satu tutorial dengan tusuk Prancis yang baru-baru ini saya pelajari. Latihan membuat simpul Prancis pasti membosankan dong kalau hanya sekedar membuat simpul-simpul tanpa arah. Tapi kita bisa mempercantik simpul-simpul tak jelas ini dengan beberapa garis dan abrakadabra, terbentuklah rasi bintang! Ide yang cukup simpel kan? Ayo sama-sama berlatih membuat simpul Prancis ini dan mencoba untuk membuat galaksi anda sendiri :D

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

What you need | Yang anda butuhkan:

  1. Dark color fabric (with no or very minimum decorative design) | Kain (dengan tanpa/sedikit corak);
  2. Marker (washable) | Spidol (yang dapat luntur dengan air);
  3. Needle & thread | Jarum & benang;
  4. Snap fastener | Kancing jepret;
  5. Scissors | Gunting.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 1: Design your constellation on a piece of paper (or map it in the mind). Pick a marker and start marking where the stars are on top of your fabric. Note: FYI, I was using the astrological signs here just in case you can’t see them because of the ridiculously inaccurate positions.

Langkah 1: Gambarlah desain rasi bintang anda pada secarik kertas. Ambil spidol dan mulailah menandai posisinya di atas kain anda. Catatan: Sekedar informasi berhubung posisi koordinat yang saya gambar agak kacau balau, saya menggunakan rasi bintang zodiak untuk ini.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 2: Grab your sewing needle and pierce it through the fabric (from below). Make a knot on top of every star. This is my first try with french knots soooo please ignore the funny-looking knots you are seeing here.

Langkah 2: Mulailah membuat simpul Prancis pada setiap titik yang telah anda tandai. Ini pertama kalinya saya menggunakan tehnik ini, jadi maafkan simpul-simpul dengan ukuran tak beraturan yang anda lihat di sini.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 3: Continue creating the stars and you’ll get something like this (a mess, I know. But keep doing!)

Langkah 3: Teruskan membuat bintang-bintang sampai selesai (sedikit berantakan, sih).

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 4: Connect each star to one another with a straight stitch to form the sign.

Langkah 4: Hubungkan satu bintang ke bintang yang lain dengan tusuk jelujur untuk menonjolkan desain rasi bintangnya.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 5: You can add some independent stars or a cluster of them to make the galaxy looked less lonely.

Langkah 5: Anda bisa menambahkan beberapa bintang di sekitarnya supaya galaksinya tampak lebih ramai.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Okay, I admit I’m just greedy because I wanted to have all the 12 astrological signs on this small piece of fabric. Patience and sewing level check, not possible. So I divided them into 2 sides with 6 signs each and I think you know what’s coming next.

Jujur, saya ini serakah karena saya ingin memuat seluruh zodiak dalam satu helai kain. Cek level kesabaran dan tehnik menjahit, masih tidak memungkinkan. Jadi saya membaginya menjadi 2 bagian, satu bagian dengan 6 zodiak. Apa langkah selanjutnya?

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 6: Heck yes, I’m going to sew the 2 pieces of fabric together so I could have all the signs both inside and outside (bringing you another level of greediness). But what can I do? If they are not a whole set, it just doesn’t feel right. It’s like having 12 children (though highly unlikely nowadays) but you only introduce 6 of them to the world D:
Anyway, sew them up! The white buttons are for decorative purpose. You can ignore them if you don’t want them.

Langkah 6: Yeap, saya akan menggabungkan kedua helai flanel ini supaya bisa mendapatkan wristband dengan desain rasi bintang pada bagian luar dan dalamnya (bener-bener serakah). Apa boleh buat, namanya juga zodiak, angka yang terpikir pasti 12 kan? Kalau ngga satu set, rasanya kok ngga komplit kek punya anak 12 (zaman-zaman dulu) tapi cuma dikenalin 6 ke orang-orang D:
Aniweiii, kancing putih di atas hanya sekedar dekorasi. Boleh diabaikan bila anda tidak menginginkannya.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 7: More stitching on the sides and the other end.

Langkah 7: Jahit-menjahit lagi pada sisi samping dan ujung yang satunya lagi.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Step 8: Attach the fasteners on both ends.

Langkah 8: Jahitkan kancing jepret pada kedua ujung.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

And we are done! Though, I titled it wristband, but you can actually use it for napkin holder or cup warmer or anything else.

Dan selesailah wristband kita! Judulnya sih wristband, tapi sebenarnya anda bisa menggunakannya sebagai pemanis serbet atau penghangat cangkir atau apa saja.

DIY Tutorial: Constellation Wristband | onelmon

Enough said, let’s enjoy gazing at the stars you’ve made ;)

Oke, saatnya kita menikmati bintang-bintang yang telah kita buat ;)


Thank you for reading! For more craft tutorials, you can visit the blog’s facebook page, twitter, pinterest, google plus and bloglovin via the clickable buttons below or subscribe through rss reader and email. Have a question? Just drop me an email or leave a comment below! Hope to see you again here :D Thank you for visiting!

facebook - onelmon: Crafting Experiments Twitter - onelmon pinterest - onelmon googleplus - onelmon page bloglovin rss - onelmon

onel

 

10 thoughts on “Constellation Wristband

  1. hi, i love your creations! they’re adorable and seem simple being a beginner crafter…until you start and realize I don’t even know how to sew without just winging it. What stitch are you using for the little felt plushie animals? I want to match the stitch but like I said, I am a true novice at even hand stitching stuff. Thank YOU SOOO much!!!!

    • Thank you, Autumn!! I admit that I didn’t even know how to re-sew a button onto a shirt until last year (which explains why all my crafts are simple and beginner-friendly!) hahaha! I used blanket-stitch for the plushie animals. This is the stitch I use a lot because I don’t know how to operate a sewing machine (except making the running stitch).

  2. Wow Onel! I did knew that you’re a shining and a crafty star, but I didn’t knew that you also create them;-) Such a pretty and lovely bracelet and I love the french knot, it’s like doodling with thread. And Aurealia really came up with a brilliant idea with the personal birth constallations. Thank you so much for sharing this stargazing idea and the tutorial!
    monsterscircus recently posted..DIY Leather pouchMy Profile

    • Thanks, Mette! Your comment made me blush. I like how you called it thread-doodling and I agree, personalize gift really makes everything special.

  3. Pingback: Constellation Wristband | Is there a badge for this?

  4. Pingback: Constellation Felt Wristband tutorial & pattern | Felting | CraftGossip.com

  5. Ketidakberaturannya itu justru jadi kereeen! Galaksi kan memang tidak beraturan tempat dan ukuran bintang-bintangnya, jadi ini sesuai banget. Malah saya bilang ini gak berantakan sama sekali. Apalagi ya yang bisa dibuat dengan constellation ini? Sepertinya banyak kemungkinann ya. Saya baru tahu tentang tusuk Prancis ini, mau coba juga ah hehe
    Bonita recently posted..Back to School DIY – Backpack from JeansMy Profile

    • Duh, makasih banyak, Bone!! Saya juga baru pertama kali mencoba tusuk Prancis ini, makanya gulungan benangnya ada besar kecil (ada juga yang agak longgar benangnya :p) Constellation masih bisa diterapkan di banyak hal, kudu coba2 material2 lain :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge